در راه کربلا

آرامش‌بخش نبودن تلاوت‌های امروزی


 

یکی از ملاک‌های تلاوت صحیح قرآن، آرامش‌بخش بودن آن است. هر گاه تلاوت قرآن، موجب آرامش و احساس خوش معنوی باشد، می‌تواند شنونده را مفید افتد.
این ملاک، در بعضی تلاوت‌ها که قاری با یک نفَس می‌خواند و رنگش را سرخ و کبود می‌کند، برای شنونده حاصل نمی‌شود؛ بلکه بر عکس، حالتی از هیجان، آشوب و اضطراب ایجاد می‌کند.
از آنجا که بیشتر شنوندگان قرائت، با قاری همخوانی و هم‌نوایی می‌کنند، وقتی قاری با یک نفس بلند و بدون مکث به تلاوت می‌پردازد، شنونده، نفس کم می‌آورد و حواسش از محتوای آسمانی آیات، به کم آوردن نفسش معطوف می‌شود.
همچنین تشویقی که برای اینگونه قاریان از مردم بلند می‌شود، نه تشویق تلاوت درست و گیرا و اثرگذار، بلکه تشویق نفَس بلند قاری است و به نحوی برای جبران فشاری است که قاری به خودش وارد کرده است.
اکنون سؤال اینجاست که آیا تلاوت قرآن توسط پیامبر با عظمت اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، که آورنده‌ی این کتاب نورانی هستند، به همین نحو بوده است؟
کدامیک از ائمه‌ی اطهار (علیهم‌السلام) اینگونه تلاوت کرده‌اند؟
آیا صحابه، قرآن را اینگونه در محضر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) یا هر یک از ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) تلاوت می‌کرده‌اند؟
آیا این نحوه از تلاوت، بر معنویت و نورانیت شنونده می‌افزاید و او را با معجزه بودن کلام الله، بیشتر آشنا می‌سازد؟
اگر جواب این سؤالات منفی است، چرا باید قاریان قرآن، به جای تلاوتی نرم و روان و تأثیرگذار، با اصوات و الحان حزن‌انگیز و جان‌نواز، با نفَس‌های بلند و تلاوت‌های بنفش، خودنمایی و مجلس‌آرایی کنند؟!
معلوم نیست این سنت غلط در تلاوت قرآن، از چه زمانی بر جان قاریان چنگ انداخته ولی در ایران، به نظر می‌رسد به حدود پنجاه سال قبل برگردد؛ زمانی که پای قاریان حرفه‌ای مصری به ایران باز شد و آرام آرام، الگو و سرمشق قاریان ایرانی شدند.

حاج فردوسی

 



:: برچسب‌ها: قران کریم, رسم الخط, رسم الحاج,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : چهار شنبه 22 فروردين 1397
زمان : 16:23
نظرات شما درباره رسم الخط حاج فردوسی




:: برچسب‌ها: حاج فردوسي، منهاج فردوسيان، قرآن، عرفان، اسلام ناب، تشيع خالص، سير و سلوك، سير الي الله، معرفت، معرفة الله، منهاجي، رسم الخط قرآن، القرآن العظيم، القرآن العزيز، القرآن المجيد، رسم الخط حاج فردوسي، رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : یک شنبه 20 اسفند 1396
زمان : 16:4
نظرات در مورد منهاج فردوسیان




:: برچسب‌ها: منهاج فردوسیان حاج فردوسی رهبر معنوی سیروسلوک، سیر و سلوک، عرفان، نرم افزار، اپلیکیشن منهاج فردوسیان، اپلیکیشن حاج فردوسی، استاد اخلاق، استاد عرفان، درس اخلاق، معارف ناب، کمال واقعی، سعادت ابدی,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : یک شنبه 6 اسفند 1396
زمان : 16:22
نرم‌افزار «رهبر معنوی»، نشر آثار تربیتی «حاج فردوسی» منتشر شد.


 

 

مژده‌ای به:

علاقه‌مندان به تکامل فردی؛

مشتاقان کمال واقعی؛

جویندگان سعادت ابدی؛

سالکان وادی سیر و سلوک؛

تشنگان معارف ناب اسلامی؛

خستگان صحراهای حیرت؛

پیکارکنندگان با نفس امّاره؛

لطمه‌خوردگان از وساوس شیطان؛

محرومان از استاد اخلاق و عرفان؛

نرم‌افزار «رهبر معنوی»، نشر آثار تربیتی «حاج فردوسی» منتشر شد.

 

لینک دانلود از سایت:

http://menhajapp.ir



:: برچسب‌ها: حاج فردوسی منهاج فردوسیان رهبر معنوی سیروسلوک، سیر و سلوک، عرفان، نرم افزار، اپلیکیشن منهاج فردوسیان، اپلیکیشن حاج فردوسی، استاد اخلاق، استاد عرفان، درس اخلاق، معارف ناب، کمال واقعی، سعادت ابدی,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : پنج شنبه 12 بهمن 1396
زمان : 16:22
معجزه آرامش


ای منهاج فردوسیان

در اوج تنهایی،

تو که باشی،

معجزه‌ای در من رخ می‌دهد،

به نام «آرامش».



:: برچسب‌ها: معجزه آرامش، حاج فردوسي، منهاج فردوسيان، قرآن، عرفان، اسلام ناب، تشيع خالص، سير و سلوك، سير الي الله، معرفت، معرفة الله، منهاجي، رسم الخط قرآن، القرآن العظيم، القرآن العزيز، القرآن المجيد، رسم الخط حاج فردوسي، رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : یک شنبه 24 دی 1396
زمان : 15:48
برتری غسل ترتیبی بر غسل ارتماسی


بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم /
آیا غسل ترتیبى نسبت به غسل ارتماسى فضیلت دارد؟ /
با کمال تشکر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالی

سلام علیکم
غسل ترتیبی بر غسل ارتماسی، برتری شرعی ندارد ولی شیوع بیشتری دارد. به عبارت ساده، برای غسل ارتماسی، نیاز به آب فراوان است و معمولاً چنین امکانی در تمام مکان‌ها و فصول سال، در دسترس همه قرار ندارد، در حالی که برای غسل ترتیبی، فقط به یک آفتابه و لگن نیاز است و در هر مکان و فصلی می‌توان به راحتی انجام داد. لذا احکام و جزئیات غسل ترتیبی، بسیار بیشتر از غسل ارتماسی است و به جهت همین شیوع، به عنوان گزینه‌ی اصلی برای غسل شناخته می‌شود.

موفق باشید
حاج فردوسی

منبع : http://ahlebeyt12.blogfa.com/post/7



:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : پنج شنبه 16 آذر 1396
زمان : 17:28
جمله کوتاه


شخصیتی استثنایی که تأثیری جاودانه در تاریخ از خود و راهش خواهد گذاشت



:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : پنج شنبه 16 آذر 1396
زمان : 17:28
اعتماد به کتاب‌هایی که راجع به بزرگان و عرفا نوشته شده است


سؤال: آیا می‌شود به کتاب‌هایی که راجع به بزرگان و عرفا نوشته شده، اعتماد کرد؟ /
جواب: این زندگینامه‌ها و کرامت‌نامه‌ها به دلایل مختلف، قابل اعتماد نیست. برخی از این دلایل عبارتند از:
۱. داشتن معارض: یعنی بعضی مواقع، حکایتی که در این گونه کتاب‌ها نقل شده و دلالت بر فضیلت صاحب آن دارد،‌ حکایت دیگری هم در جای دیگر داریم که دلالت بر عدم فضیلت صاحب آن دارد؛
۲. محبت نویسنده به صاحب کرامت، که موجب کرامت‌تراشی می‌شود؛
۳. تک سندی، یعنی فقط از یک نفر نقل شده است و احتمال هر گونه خطا و عمدی در آن می‌رود؛
۴. ضبط غیر دقیق، یعنی گاهی اوقات، کم یا زیاد شدن یک کلمه،‌ معنی جمله را عوض می‌کند و معمولاً در زندگینامه‌ها به این نکته توجه نمی‌شود؛
۵. غیر حرفه‌ای بودن اکثر نویسنده‌های اینگونه آثار؛
۶. بی‌تقوایی و خیانت برخی نویسندگان اینگونه کتاب‌ها، که موجب اسطوره‌سازی و افسانه‌پردازی و ارائه‌ی تحلیل‌های نادرست به خوانندگان می‌شود.
نتیجه: در مجموع،‌ به کرامت‌ها و خوارق عادات، باید چشم قصه نگاه کرد،‌ اگر نکته‌ی آموزنده‌ای مثل سختکوشی،‌ امانتداری، بردباری و … داشت، از آن استفاده نمود ولی دلخوش به آن نشد.



:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : 18 مهر 1396
زمان : 18:0
ملاک‌های معتبر بودن منابع در منهاج فردوسیان


 

برخی ویژگی‌ها موجب تقویت جایگاه و ترفیع درجه‌ی کتابی روایی به عنوان منبع استجماع قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان ‌می‌شود که به اختصار به این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

**********

۱. قدمت کتاب: هر چه کتابی از قدمت بیشتری برخوردار باشد به معنی نزدیک‌تر بودن به عصر حضور است. بر طبق این ویژگی، منابع به سه گروه تقسیم می‌شوند:
الف) عصر حضور؛
ب) از عصر حضور تا قرن پنجم؛
ج) از قرن پنجم تا قرن دهم.

************

۲. شهرت کتاب: هر چه کتابی از شهرت بیشتری برخوردار باشد، نشان‌گر مقبولیت آن در نزد جمهور علماست. بر طبق این ویژگی،‌ منابع منهاج فردوسیان به پنج گروه تقسیم می‌شوند:
الف) شهرت در میان معاصرین مؤلف یا اندکی پس از او؛
ب) در دوره‌های بعدی؛
ج) فراوانی آدرس‌دهی به کتاب؛
د) فراوانی شروح، تعلیقه‌ها و نقدهای کتاب؛
هـ ) شهرت و جایگاه علمی شارحین و ناقدین.

**********

۳. صحت انتساب کتاب به مؤلف: هر چه انتساب کتابی به مؤلف آن روشن‌تر باشد، ارزش کتاب را بالاتر می‌برد و برعکس، هر چه در انتساب کتابی به مؤلفش اختلاف بیشتری باشد، از ارزش آن می‌کاهد.

************

۴. طریق صحیح به کتاب: این که نسخه‌ی موجود کتابی از طریق افراد شناخته شده و ثقه به مؤلف برسد، بر ارزش و جایگاه آن می‌افزاید.

*************

۵. جایگاه علمی مؤلف: هر چه مؤلف کتاب، از جایگاه برتری از لحاظ علمی برخوردار باشد، ‌بر ارزش کتاب افزوده ‌می‌شود. جایگاه علمی مؤلف از بررسی این ملاک‌ها به دست می‌آید: استادان، شاگردان،‌ آثار مکتوب، شهرت علمی و حوزه‌ی‌ حدیثی.

************

۶. تخصص مؤلف: هر چه کتاب، در ارتباط بیشتری با رشته‌ی تخصصی مؤلف باشد، یعنی رشته‌ای که مؤلف در آن شهرت دارد، ارزش و اعتبار بیشتری خواهد داشت.

************

۷. میزان اهتمام مؤلف به کتاب:‌ روشن است که تمام کتاب‌های یک مؤلف به یک اندازه از اعتبار و رفعت درجه برخوردار نیستند. از عواملی که این تفاوت را موجب ‌می‌شود به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
الف) تألیف کتاب در سنین پختگی مؤلف؛
ب) مستند بودن مطالب؛
ج) دقت مؤلف در نقل مطالب معتبر و حذف مطالب نامعتبر؛
د) بر عهده گرفتن صحت مطالب ـ ولو اجمالاً ـ توسط مؤلف.

**********

۸. قوّت متن و نسخه: قوی بودن متن و نسخه، یکی دیگر از ملاک‌های ارزش‌گذاری متون حدیثی برای استفاده در منابع استجماع منهاج فردوسیان است. این ملاک با توجه به این عوامل استحصال می‌گردد:
الف) شهرت و جایگاه علمی ناسخان؛
ب) شهرت و تواتر نسخه؛
ج) کم بودن اختلاف متن با متون مشابه؛
د) فراوانی مؤیّدات متنی از سایر منابع (یعنی حدیث شاذ و نادر نباشد)
هـ) کم بودن تصحیفات و تحریفات.

 


:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : 18 مهر 1396
زمان : 18:0
وصف بهشت


 

[۱۹۷] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ‌‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): «إِذا دَخَلَ أَهلُ الجَنَّهِ الجَنَّهَ یقُولُ الله تَبارَک وَتَعالی: تُرِیدُونَ شَیئا أَزِیدُکم؟ فَیقُولُونَ: أَلَم تُبَیض وُجُوهَنا؟ أَلَم تُدخِلنَا الجَنَّهَ وَ تُنَجِّنا مِنَ النَّارِ؟ فَیکشَفُ الحِجابُ، فَما أُعطُوا شَیئا أَحَبَّ إِلَیهِم مِنَ النَّظَرِ إِلی رَبِّهِم عز و جل»۱
ترجمه: رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): فرمودند: «چون بهشتیان به بهشت وارد شوند، خدای بزرگ و والا می‌فرماید: «می خواهید که برایتان اضافه کنم؟»
[بهشتیان] می‌گویند: آیا ما را [با اینهمه نعمت،] رو سفید نساختی؟ آیا ما را وارد بهشت ننمودی و از آتش، نجاتمان ندادی؟
در این هنگام، پرده کنار زده می‌شود. پس چیزی به آنان داده نشده که برایشان خوش‌تر و محبوب‌تر از نگریستن به [جلوه‌ی خاص] پروردگار بزرگ و توانایشان باشد».

********************

[۱۹۸] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ـ فِی قَولِهِ تَعالی: «لِلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الحُسْنَی وَ زِیادَهٌ»۲ ـ: الحُسنی: الجَنَّهُ، وَالزِّیادَهُ: النَّظَرُ إِلی وَجهِ الله»۳.
ترجمه: رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): درباره‌ی این سخن خدای بلند مرتبه «برای کسانی که نیکویی می‌کنند، نیکی است و افزون تر» فرمودند: «[منظور از] نیکویی، بهشت است و [مقصود از نعمتِ] افزون تر، نگاه کردن به [جلوه‌ای خاص و بسیار عالی از] روی خدا[ست]».

********************

[۱۹۹] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ـ فِی قَولِهِ تَعالی «وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ نَّاضِرَهٌ * إِلَی رَبِّهَا نَاظِرَهٌ»۴ ـ: «ینظُرُونَ إِلی رَبِّهِم بِلا کیفِیهٍ، وَ لا حَدٍّ مَحدُودٍ، وَ لا صِفَهٍ مَعلُومَهٍ»۵
ترجمه: رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): در مورد این سخن خدای بلند مرتبه «چهره‌هایی در آن روز، خرم‌اند. به پروردگار خویش می‌نگرند» فرمودند: «به [تجلیات خاصه‌ی] پروردگار خویش می‌نگرند، بی آن که او را چگونگی باشد، یا محدودیتی و یا صفتی معلوم».

********************

[۲۰۰] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ‌‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): «بَینا أَهلُ الجَنَّهِ فِی نَعِیمِهِم إِذ سَطَعَ لَـهُم نُورٌ فَرَفَعُوا رُؤُوسَهُم، فَإِذا الرَّبُّ قَد أَشرَفَ عَلَیهِم مِن فَوقِهِم، فَقالَ: اَلسَّلامُ عَلَیکم یا أَهلَ الجَنَّهِ. وَذَلِک قَولُ اللهِ: «سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ»۶ فَینظُرُ إِلَیهِم وَ ینظُرُونَ إِلَیهِ، فَلا یلتَفِتُونَ إِلی شَیءٍ مِنَ النَّعِیمِ ما دامُوا ینظُرُونَ إِلَیهِ حَتّی یحتَجِبَ عَنهُم وَ یبقی نُورُهُ وَ بَرَکتُهُ عَلَیهِم فِی دِیارِهِم»۷
ترجمه: رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): فرمودند: «در حالی که بهشتیان، غرق در نعمت خویش‌ند، به ناگاه، نوری برایشان درخشیـدن می‌گیرد. سرهایشان را بلنـد می‌کنند و [تجلی خاص و بسیار عالی از] پروردگار را می‌بینند که از فراز سرشان بر آنان مشرّف شده است و می‌فرماید: سلام بر شما ای بهشتیان.
این [معنی] همان سخن خداست [در قرآن] که [می‌فرماید:] «سلامی از جانب پروردگاری مهربان به آنان گفته می‌شود».
[سپس فرمودند:] پس خدا به آنان [به رحمت خاصه‌اش] می‌نگرد و آنان به [جلوه‌های خاصه‌ی] خدا می‌نگرند و تا زمانی که غرق در نگریستـن به [جلوه‌های] او هستند، به چیزی از نعمت‌ها توجه ندارند، تا آن که [آن جلوه‌ی خاص] از آنان پنهان می‌شود، ولی نور و برکت او برای آنان در خانه‌هایشان باقی می‌ماند».

********************

 

۱. صحیح مسلم، جلد ۱، صفحه‌ی ۱۶۳؛ سنن ترمذی، جلد ۴، صفحه‌ی ۶۸۷؛ سنن ابن ماجه، جلد ۱، صفحه‌ی ۶۷؛ مسند ابن حنبل، جلد ۶، صفحه‌ی ۵۰۴؛ تفسیر طبری، جلد ۷، صفحه‌ی ۱۰۶؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۱۴، صفحه‌ی ۴۴۷.
۲. سوره‌ی یونس، آیه‌ی ۲۶.
۳. حلیه الاولیاء، ابونعیم، جلد ۵، صفحه‌ی ۲۰۴؛ مسند الشامیین، جلد ۳، صفحه‌ی ۳۰۳؛ تاریخ اصبهان، جلد ۲، صفحه‌ی ۲۹۵؛ تفسیر ابن کثیر، جلد ۴، صفحه‌ی ۱۹۹؛ تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، جلد ۹، صفحه‌ی ۱۴۰؛ تفسیر طبری، جلد ۷، صفحه‌ی ۱۰۵؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۲، صفحه‌ی ۴۳۲.
۴. سوره‌ی قیامت، آیات ۲۲ و ۲۳.
۵. دُرّ المنثور، سیوطی، جلد ۸، صفحه‌ی ۳۵۰.
۶. سوره‌ی یس، آیه‌ی ۵۸.
۷. سنن ابن ماجه، جلد ۱، صفحه‌ی ۶۵؛ دُرّ المنثور، سیوطی، جلد ۷، صفحه‌ی ۶۵؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۲، صفحه‌ی ۳۸.



:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : 18 مهر 1396
زمان : 18:0
مل به «احتیاط»، توهین به تلاش‌های فقهاست!


 

اشکال: عمل به «احتیاط»، توهین به تلاش‌های فقهاست. /
طرح اشکال: اگر عمل به احتیاط، که در برنامه‌ی تربیتی منهاج فردوسیان تبلیغ و توصیه ‌می‌شود، رایج گردد، تلاش‌های فراوان و زحمات بسیار زیاد فقهای عظام و مراجع معظم تقلید، در طول غیبت کبری، به نحوی نادیده گرفته شده و به آن توهین می‌گردد. مثلاً بحث‌های مفصل فقها و علما در باره‌ی موسیقی ـ که منجر به نوشته شدن ده‌ها کتاب و مقاله شده ـ را با یک عبارتِ کوتاهِ «نواختن و گوش دادن موسیقی، ممنوع است» به حاشیه می‌رانند. یعنی کسی که بخواهد احتیاط کند، هیچگونه نقطه‌ی ابهامی در احکامش نخواهد داشت و تلاش‌های فقهای عظام برای رفع نقاط کور، بی‌ثمر جلوه خواهد کرد.
جواب: انتخاب کردن نزدیک‌ترین فتوا به احتیاط،
اولاً: توهین به فقها نیست.
ثانیاً: نادیده گرفتن تمام تلاش‌های علمی آنان نیست.
ثالثاً: فقط استفاده نکردن از قسمتی از تلاش‌های علمی‌شان است نه تمام تلاش عملی‌شان.
به عبارت دیگر، عمل به احتیاط به جای تقلید از فقیه خاص، مایه‌ی توهین به صاحبان سایر فتاوا نیست ولی تلاش‌های غیر لازم فقها و اصولیین را بدون استفاده می‌گذارد.



:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : 18 مهر 1396
زمان : 18:0
عدم تفاهم مذهبی با همسر


 

باسمه تعالی

با سلام
سوالم را (خیلی مختصر) تصدیع خاطر مبارکتان طرح می‌نمایم. اینجانب ۳۲ ساله، مدت هشت سال است که ازدواج نموده ام. 
هنگام ازدواج از لحاظ اعتقادی و فکری پایبندی چندانی به مسائل دینی و آموزه های نورانی قرآن و عترت نداشتم (البته در شرف مطالعۀ معارف الهی بودم و پرتوی از محبت اهل بیت علیهم السلام هم گویا در قلبم روشن شده بود ولی آگاه نبودم، خام و احساسی و جاهل بودم ) و لذا همسری که اختیار کردم مطابق با همان تفکرات بود و اهل حجاب اسلامی و نماز نبود، البته با او طی کردم که بعد از ازدواج باید نماز خود را شروع کند و حجاب خودرا هم بهتر نماید. پس از ازدواج خدواند متعال هدایتم فرمود و فهمیدم که دین مبین اسلام و آموزه های قرآن کریم برای سعادت دنیا و آخرت انسان است و با تمام وجود به سمت دین کشیده شدم تا جائی که رشتۀ دانشگاهی خود را تغییر داده و اکنون فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث را هم دریافت نموده ام، برای خود مرجع تقلید دارم و با همه ی وجود بر آنم که دستورات الهی را در زندگی خود اجرا کنم. الحمدلله. 
ولکن از آن روی که همسرم به هیچ وجه در این مسائل نیست الان از چند جهت با او مشکل دارم و سوالم این است که تکلیف الهی بنده ی حقیر با تفاصیل یاد شده چیست. اما مشکلات من با همسرم: 
۱ ـ رعایت حجاب نمی‌کند و هر چه با نرمی، تندی، نصیحت، دستور آمرانه، قهر و … از او می‌خواهم باز هم به طور صحیح انجام نمی‌دهد، مثلا همیشه باید مقداری از موی خود را بیرون بریزد، یا حتما بیرون از منزل آرایش کند و هرچه از او می‌خواهم تمکین نمی‌کند و می‌گوید که تو مرا همینطور که بوده ام انتخاب کرده ای و من نمی‌توانم خود را تغییر دهم، حتی با اقوام نامحرم خود مثل پسر دایی و پسر عمو و شوهر عمه اش دست می‌دهد و من به شدت در عذابم ولی او استدلالش این است که رویش نمی‌شود تغییر دهد خود را زیرا مورد تمسخر فامیل قرار می‌گیرد. واقعا در این زمینه تکلیف خود را نمی‌دانم. 
۲ ـ نماز نمی‌خواند و هرچقدر هم که اصرار کنم و ضرورت و وجوب آن را و نیز عقوبت و زشتی ترک آن را متذکر شوم مدت کوتاهی شروع می‌کند و مجددا تارک می‌شود. 
۳ ـ از صوت قرآن و مجالس سوگواری اهل بیت علیهم السلام دچار اشمئزاز و تألم روحی می‌شود و به هیچ عنوان بر نمی‌تابد. در حالیکه من عاشق تلاوت قران و شرکت در مجالس سوگواری اهل بیت علیهم السلام هستم و دوست دارم همسرم که قرار است روزی مادر فرزندم باشد عاشق این انوار الهی باشد تا فرزندم صالح بار آید. 
۴ ـ با دوستانی رفت و آمد می‌کند که اصلا اهل دیانت و معنویت و حجاب نیستند و حتی گناه هم می‌کنند و فرهنگی غیر دینی و شاید ضد دینی دارند. 
۵ ـ با زور و دعوا و فشارهای فروان و اوقات تلخی های مکرر، مجبورم کرد که ماهواره بخرم و برای اینکه حوصله اش سر نرود می‌نشیند پای سریال های ترکیه ای و برنامه های ماهواره، و من هر کاری می‌کنم راضی نمی‌شود که آن را جمع کنیم. 
۶ ـ در صحبت با مرد نامحرم رعایت جایگاه خود را نمی‌کند و به اصطلاح آن حیائی را که لازمۀ یک زن مسلمان است ندارد. 
۷ ـ خانواده همسرم نیز اصلا اهل دیانت نیستند تا جائی که خواهر همسرم که ۳۰ سال سن دارد در مقابل من با بدترین شکل ممکن از لحاظ پوشش ظاهر می‌شود و هرچه می‌گویم و از همسرم می‌خواهم که تذکر دهد و منع کند وقعی نمی‌نهد و اثری ندارد. 
۸ ـ و از سوئی این زن به شدت به من اظهار محبت با الفاظ غلیظ و شدید و قربان و صدقه رفتن های در حد مادرانه، و اشک ریختن های مکرر و. .. می‌کند و بسیار هم قلب رئوفی دارد، تا جائی که اگر به عنوان مثال ببیند که یک جوجه را سر می‌برند ممکن است یک ساعت تمام گریه کند. و در ضمن وظایف همسری همچون پخت و پز و نظافت منزل و احترام به همسرو میانه روی در مخارج و اقتصاد و قناعت را در سایر موارد به نحو کامل انجام می‌دهد. 
با توجه به روحیات بنده ی حقیر الان بیش از پنج سال است که زندگی برایمان زهر شده است، به خصوص بعد از توبه و تحولم در زمینۀ حجاب، نماز، معاشرت، و قص علیهذا. … خواهشمندم بفرمائید تکلیف من چیست ؟ واقعا اگر بدانم رضایت الهی در این است که او را طلاق دهم یک لحظه هم تعلل نمی‌کنم اگر چه خود نیز به او عمیقا وابستگی روحی دارم ولی فعلا خود را در برابر دندان شکسته رسول الله و ظلم ها و رنج هایی که متحمل شدند، فرق شکافتۀ جناب علی، پهلوی شکستۀ صدیقۀ اطهر، جگر پاره پارۀ امام مجتبی، گلوی بریده از قفای سیدالشهداء، و شهادت فرزندان معصومش و نیز غیبت امام زمانم، مسئول می‌دانم (یعنی به شدت این عقیده در قلبم و جانم جای گرفته که از من سوال خواهد شد که در برابر این اتفاقات تو چه با دینت چه کردی؟) خواهشمندم تکلیف من را به صورت واضحی روشن فرمائید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باسمه تعالی

سلام علیکم
همسرتان را تا جایی که احتمال تأثیر می‌دهید، نهی از منکر کنید و پس از آن، وظیفه‌ای بر شما نیست.
از ایشان بخواهید گناهانی که به شما هم سرایت می‌کند، مثل موسیقی را به صورت شخصی یعنی با گوشی انجام دهد تا فضای خانه برای شما، آلوده نباشد.
در تماشای فیلم‌های کذایی، با ایشان همراهی نکنید ولی مانع او از دیدنش هم نشوید. همسرتان به اختیار خودش، این راه را برگزیده است.
خواهر همسرتان را خودتان نهی از منکر کنید نه این که از دیگری بخواهید که او را نهی از منکر کند و اگر احتمال تأثیر نمی‌دهید، وظیفه‌ای ندارید.
این که همسرتان نماز نمی‌خواند، به خودش مربوط است و ربطی به رسیدن شما به کمال و سعادت ندارد. شما نمازتان را جدی بگیرید که ستون دین و راه اصلی رسیدن به رضای حضرت حق، جلّ و علاست.
این زن با اوصافی که نوشته‌اید، جهنمی است، پس با او رفتار موقت داشته باشید. یعنی همیشه توجه داشته باشید که چند روز دنیا با او هستید تا در یک تجارت سودآور، بهره‌های خود را از او ببرید و سپس رهایش کنید. به چنین زنی دل نبندید ولی همیشه برای هدایت‌شدنش دعا کنید. بسیار مواظب باشید که شما را آلوده‌ی گناه نکند. بداخلاقی‌های بی‌مورد، از ناحیه‌ی شیطان است، پس به خاطر گناهان شخصی‌اش، با او بداخلاقی نکنید و اعصاب خودتان را نیز بیهوده خراب نکنید.
امیدوارم خدای تعالی،‌ شما را از سماحت اسلامی، بهره‌مند ساخته و از سختگیری‌های بی‌مورد، محفوظ بدارد.

 

موفق باشید
حاج فردوسی



:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : 18 مهر 1396
زمان : 18:0
تأثیر صلوات بر ترفیع درجه‌ی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در فردوس!


 

 

اشکال: اگر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در فردوس (آخرین درجه‌ی بهشت) باشند، صلوات‌های ما تأثیری در بالا رفتن درجه‌ی آن حضرت نخواهد داشت. /
طرح اشکال: در منهاج فردوسیان، بهشتِ «فردوس» را بالاترین درجه‌ی بهشت می‌دانید و آن را جایگاه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و ائمه‌ی طاهرین (علیهم‌السلام) معرفی می‌نمایید، با این حساب، صلوات‌هایی که مسلمانان می‌فرستند، چگونه بر درجات آن بزرگواران می‌افزاید؟ در صورتی که صلوات‌های ما، لحظه به لحظه بر مقامات آن حضرات، می‌افزاید.
جواب:
اولاً: ما نگفته‌ایم که «فردوس» بالاترین درجه‌ی بهشت است، بلکه در روایات معتبر، چنین آمده است. که در همین کتاب، به تفصیل بدان پرداخته شده است.
ثانیاً: ما نگفته‌ایم که «فردوس» جایگاه استادان منهاج فردوسیان (علیهم‌السلام) بلکه در روایات، چنین آمده است. که روایاتش در همین کتاب، بیان شده است.
ثالثاً: سند معتبری از آیات یا روایات در دست نیست که ثابت کند صلوات‌های ما، بر مقام آن حضرت می‌افزاید.
رابعاً: احتمال دارد که صلوات‌های ما، جنبه‌ی تشریفی داشته و به نفع ما باشد نه به نفع آنان؛ مثل مودت در ذوی‌القربی که ذوی‌القربی، کمبود محبت نداشتند بلکه برای جمع شدن ما بر گِرد چراغ پر فروغ اهل بیت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) یعنی استادان منهاج فردوسیان (علیهم‌السلام)، چنین دستوری به ما داده شده است.
خامساً: بر طبق برخی روایات ، فردوس نیز دارای مراتب است و احتمال دارد که صلوات‌های ما، درجه‌ی آن حضرات را در طبقه‌ی صدم بهشت، بالاتر ببرد.



:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : 18 مهر 1396
زمان : 18:0
وصف بهشت


 

[۱۵۶] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ‌‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): «الکوثَرُ نَهرٌ فِی الجَنَّهِ، حافَّتاهُ مِن ذَهَبٍ، وَ مَجراهُ عَلَی الدُّرِّ وَ الیاقُوتِ، تُربَتُهُ أَطیبُ مِنَ المِسک، وَ ماؤُهُ أَحلَی مِنَ العَسَلِ وَ أَبیضُ مِنَ الثَّلجِ»۱.
ترجمه: رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): فرمودند: «کوثر، جویباری در بهشت است که دو کرانه‌ی آن از طلاست و بسترش درّ و یاقوت و خاکش خوشبوتر از مشک و آبش شیرین‌تر از عسل و سفیدتر از برف است».

********************

[۱۵۷] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ‌‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): «بَینَما أَنا أَسِیرُ فِی الجَنَّهِ إِذا أَنا بِنَهرٍ حافَتاهُ قِبابُ الدُّرِّ المُجَوَّفِ. قُلتُ: ما هَذا یا جِبرِیلُ؟ قالَ: هَذا الکوثَرُ الَّذِی أَعطاک رَبُّک. فَإِذا طِینُهُ ـ أَو طِیبُهُ ـ مِسک أَذفَرُ»۲.
ترجمه: رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): فرمودند: [در سفر معراج،] همچنان که در بهشـت می‌گشتم، به نهری رسیدم که بر دو کرانه‌اش، سراپرده‌هایی از درّ میان‌تهی بود. پرسیدم: این چیست ای جبرئیل؟
گفت: این همان «کوثر» است که پروردگارت به تو عطا فرموده است.
دیدم گِل آن (یا بوی آن)، مشک ناب است».

********************

[۱۵۸] شاهد: قَالَ رَسولُ اللهِ‌‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): «مَن سَبَّحَ اللهَ‏ تَسبِیحَهً، أَو هَلَّلَهُ تَهلِیلَهً، أَو کبَّرَهُ تَکبِیرَهً، أَو حَمَّدَهُ تَحمِیدَهً، غَرَسَ الله عز و جل لَهُ بِها شَجَرَهً فِی الجَنَّهِ؛ أَصلُها مِن ذَهَبٍ، وَ فَرعُها مِنَ اللُّؤلُؤِ، مُکلَّلَهً بِالیاقُوتِ، ثَمَرُها کثَدی الأَبکارِ، أَحلَی مِنَ الشَّهدِ، وَ أَلینُ مِنَ الزُّبدِ، کلَّما جُنِی مِنها شَیءٌ عادَ مَکانَهُ مِثلُهُ»۳.
ترجمه: رسول خدا‌ (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم): فرمودند: «هر کس [خالصانه] برای خدا یک بار «سبحان الله» یا «لا اله الا الله» یا «الله اکبر» یا «الحمد لله» بگوید، خداوند عزّ و جلّ به ازای آن، یک درخت در بهشت برایش می‌کارد. [وصف آن درخت چنین است] که ریشه‌اش از طلا و تنه‌اش از مروارید و مزین به یاقوت است و [وصف] میوه‌اش [چنین است که] مانند پستان دخترکان باکره است و [وصف مزه‌اش چنین است که] از شهد، شیرین‌تر و از خامه [یا مسکه] نرم‌تر است. هر میوه‌ای که از آن چیده شود، به جایش میوه‌ای دیگر می‌روید».

********************

۱. سنن ترمذی، جلد ۵، صفحه‌ی ۴۵۰؛ سنن ابن ماجه، جلد ۲، صفحه‌ی ۱۴۵۰؛ سنن دارمی، جلد ۲، صفحه‌ی ۷۹۵؛ مسند ابن حنبل، جلد ۲، صفحه‌ی ۵۴۷؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۱۴، صفحه‌ی ۴۲۳.
۲. صحیح بخاری، جلد ۵، صفحه‌ی ۲۴۰۶؛ مسند ابن حنبل، جلد ۴، صفحه‌ی ۳۸۲؛ سنن ترمذی، جلد ۵، صفحه‌ی ۴۴۹؛ المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، جلد ۱، صفحه‌ی ۱۵۲؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۱۴، صفحه‌ی ۴۲۵.
۳. شرح الاخبار، جلد ۱، صفحه‌ی ۱۷۸؛ المعجم الکبیر، جلد ۶، صفحه‌ی ۲۶۶؛ کنز العمال، متقی هندی، جلد ۱، صفحه‌ی ۴۷۴.

 


:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : 18 مهر 1396
زمان : 18:0
چیدمان اهم به مهم در قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان


 

سلام علیکم
در قواعد نظری پایه، قواعدی مانند قاعده‌ی ۵۵ راجع به ازدواج موقت (صیغه، متعه) آمده است که چون از اهمیت بسیاری برخوردار بوده، باید حتماً به آن معتقد بود. سئوال بنده این است: چرا موضوعات دیگری مثل: اهمیت به زیارت ائمه (علیهم السلام) و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا موضوع خمس و زکات یا امربه معروف و نهی ازمنکر یا جهاد و … را در این ردیف قرار نداده‌اید؟
متشکرم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باسمه تعالی

سلام علیکم
در رابطه با سؤال شما، باید چند نکته را توجه فرمایید:
۱. تکامل انسان بر اساس آنچه در قرآن کریم آمده، اصلاح دیدگاه‌ها و اصلاح اعمال است. در بیش از نود مورد فرموده است: «الذین آمنوا و عملوا الصالحات». برخی موضوعات، دیدگاه و اعتقادات است و باید آن را پذیرفت. برخی دیگر، دستور عملی است و پذیرفتن آن، همان عمل کردن به آن است. آنچه مثال زده‌اید، (ازدواج موقت) از نوع اول است یعنی باید اعتقاد داشته باشید که این نوع ازدواج، ازدواج اسلامی است و زنا نیست. اما اجباری در انجام دادن آن نیست. بر عکس مثال‌های بعدی شما (خمس، زکات، امر به معروف، نهی از منکر و جهاد) که از مقوله‌ی عمل است و قبول کردن آن، همان عمل کردن به آن است. از ما نخواهند پذیرفت که معتقد به وجوب خمس و زکات باشیم ولی در حالی که شرایط آن را داریم، نپردازیم. پس ایمان آوردن به وجوب پرداخت خمس و زکات، همان پرداخت کردن خمس و زکات، به اهلش می‌باشد.
۲. دیدگاه‌های نظری، در کتاب «قواعد نظری منهاج فردوسیان» آمده و در چهار طبقه، تنظیم شده است. تمام آنچه در آن کتاب آمده، فقط جنبه‌ی نظری دارد. دستورالعمل‌ها در کتاب «قوانین عملی منهاج فردوسیان» بیان شده است که سراسر، عمل کردنی است و نیازی نیست به آن معتقد باشید.
۳. همچنان که اعتقاد به قواعد نظری پایه، رکن اصلی در قواعد نظری است، عمل کردن به قوانین طبقه‌ی اول نیز رکن اصلی در قوانین عملی است. همچنان که نمی‌توان بدون قواعد نظری پایه، شیعه بود، نمی‌توان بدون مراعات قوانین عملی طبقه‌ی اول، قدم در راه صلاح و سداد گذاشت. پس نشان دادن اهمیت هر چیزی، به فراخور همان چیز است. اگر اعتقاد باشد، در قواعد پایه آمده و اگر دستور عملی باشد، در طبقات اولیه‌ی قوانین بیان شده است.

 

موفق باشید
حاج فردوسی



:: برچسب‌ها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب, تشيع خالص, سير و سلوک, سير الي الله, معرفت, معرفة الله, قاضي, علامه طباطبايي, علامه طهراني, منهاجي, نقد منهاج فردوسيان, اشکالات منهاج فردوسيان, اشکال حاج فردوسي, ظهور, امام زمان, امام عصر, بهجت, آيت الله بهجت, سيد هاشم حداد, پناهيان, محمد شجاعي, مرکز نشر, آيت الله, تصوف, صوفي, رسم الخط, قرآن, القرآن العظيم, القرآن العزيز, القرآن المجيد, رسم الخط حاج فردوسي, رسم الاملاء,
نویسنده : حمید کربلایی
تاریخ : 18 مهر 1396
زمان : 18:0

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.